Oslo som testarena for trikketeknologi

Onsdag 11 desember dro deltakere fra OsloMet og Punkt Oslo til Sporveien på Holtet base. Målet var å lære og få innsikt fra prosjektet R2DATO, som tester banebrytende teknologi på trikken.

Sporveien og Oslo som testarena for EU-prosjekt

R2DATO-prosjektet er et EU-prosjekt hvor Sporveien i samarbeid med den spanske trikke-leverandøren CAF tester og utvikler ny teknologi for trikker. Prosjektet fokuserer på semi-automatisering og fjernstyring. Gevinster ved prosjektet er å gjøre reisen tryggere, mer kostnadseffektiv og mer energieffektiv.

I Oslo er det seks trikkelinjer og Sporveien er Norges største tilbyder av offentlig transport, med ansvar for både t-banen og trikken. Sporveien kommer til å ha 87 trikker som leveres av CAF, de ble bestilt i 2018 og siste del av leveransen er i 2025. Sporveiens nye trikker regnes som de mest moderne i Europa, har avansert utstyr og mulighet for ytterliggere innovasjon.

Den nye teknologien testes på Holtet base. Foto: Ida Laustsen

Lykkes vi i Oslo, lykkes vi i Europa!

I konsortiumet R2DATO er det med 27 virksomheter fra hele Europa. Så hvorfor vil de teste i Oslo? Jo, Oslo ble valgt som testarena for prosjektet fordi det i Norge er ganske komplisert å teste ut nye løsninger sammenlignet med de andre europeiske landene. Både med tanke på personvern, teknisk, sikkerhet og regelverk. Dersom man lykkes med disse faktorene i Norge vil man vil kunne lykkes ellers i Europa også.

Testing i lukket område på Holtet

Teknologien testes enn så lenge i lukket område hos Sporveien på Holtet. Prosjektet startet desember 2022 og trikkene skal testes i bybildet i 2026-2030. Det vil alltid være en fører i trikken som er ansvarlig, så trikken er hverken autonom eller førerløs i bybildet. Førerløs kjøring kan være aktuelt når trikkene skal parkeres og rengjøres for kvelden.

Overføringsverdi til OsloMet

Ingen av de de ansatte som deltok i møtet fra OsloMet jobbet direkte med trikk, men med transport, energieffektivisering, kunstig intelligens, undervannsdroner, kybernetikk og automasjon. Da var spesielt interessert i databehandling, teknologi og implementering i tillegg til mulighet for studentsamarbeid om prosjektet.

- På OsloMet går 88% av de som eksamineres fra fakultet for teknologi, kunst ogdesign ut i arbeidsmarkedet i Oslo og Viken. For oss som lærere og forskere er det viktig å etablere koblinger med lokal teknologi og økosystemer for innovasjon. Da ser vi hva markedet etterspør av kunnskap og kompetanse, og det sikrer at studentene utdanner seg for arbeidslivet. Det er også et startpunkt for å bygge gjensidig forståelse og samarbeid som kan løse utfordringer i moderne byer som Oslo. Sporveien sitt arbeid og prosjekt er unikt og inspirerende, sier Artur Zolich, førsteamanuensis ved fakultet for teknologi, kunst og design.

Fra venstre Dusan Klago i Sporveien, Alexander Rambech, Yasha Parvini, Ali Muhtaroglu og Artur Zolich fra OsloMet.

Punkt Oslo som koblingspunkt for innovasjon

Punkt Oslo skal bidra til å fasilitere innovasjonssamarbeid på tvers av sektorer, slik det er lagt til rette for gjennom dette møtet med Sporveien. Punkt Oslo jobber med hovedområder hav, folkehelse, barn og studenter. I møtet med Sporveien tok utgangspunkt i erfaringsdeling og overføringsverdi fra automasjon på trikk til havet.

Å dele kunnskap og erfaringer på tvers av fagområder og organisasjoner er viktig, og overføringsverdien er stor. Ta gjerne kontakt på ida@punktoslo.no om du ønsker å bruke Punkt Oslo som koblingspunkt. Du kan lese mer om prosjektet R2DATO på Sporveiens egne nettsider her: R2DATO tester ny teknologi på trikken | Sporveien

Last ned PDF
Arrow pointing down

Medlemmer